تلویزیون در حالی برای تابستان، بیش از ۲ هزار دقیقه پویانمایی آماده کرده که «بیبیسی» و شبکههای ماهوارهای فارسیزبان میکوشند تا کودک ایرانی را گرفتارِ مفاهیم غلط و نشانیهای دون شأن سبک زندگی ایرانی- اسلامی کنند.
رئیس مرکز صبا: «شکرستان۴» مرداد میآید تسنیم، مرکز پویانمایی صبا برنامههای تولیدی خود را برای نمایش تلویزیونی در فصل تابستان اعلام کرد. امسال نسبت به سالهای گذشته، میزان تولید انیمیشن با موضوعات جذاب برای مخاطبان خردسال، کودک و نوجوان افزایش قابل توجهی داشته است. بر این اساس، ۱۴ مجموعه پویانمایی به مدت ۲۴۸۰ دقیقه برای پخش از شبکههای مختلف سیمای رسانه ملی در فصل تابستان تهیه و آماده شده است. انیمیشنهای «شکرستان ۴»، «یوز ایرانی»، «ترافیک از این مدلش»، «گولوبولا ۲»، «دیدار»، «کی میگه ریاضی سخته»، «هالاباما ۲»، «پند پارسی»، «مثل نامه»، «مهارتهای زندگی ۳»، «میچکا ۳»، «ماهی بادکنکی۲»، «نقاش کوچولو ۳» و «کوچولوهای کنجکاو» از جمله برنامههای تولیدی مرکز پویانمایی صبا برای فصل تابستان است که در جدول پخش شبکههای سیما قرار خواهد گرفت.
محمدرحیم لیوانی رئیس مرکز پویانمایی صبا با اشاره به شروع پخش فصل چهارم «شکرستان» به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: احتمالاً از اوایل مردادماه کار ابتدا به شبکه نسیم میرسد؛ در ۱۳ قسمت نوروزی ساعت ۲۱ روی آنتن میرفت. با نظر شبکه احتمالاً «شکرستان» در کنداکتور شبانه قرار میگیرد. الان ۹ قسمت سریال آماده شده و یک ۱۳ قسمت دیگر به شبکه برای پخش واگذار خواهد شد.
او در پاسخ به این سوال که شهاب حسینی کماکان در کنار «شکرستان» خواهد بود، تأکید کرد: بنایمان ادامه با ایشان است؛ در پخش نوروزی بسیار مردم استقبال کردند و خودمان هم راضی بودیم. این مجموعه صد قسمتی است و انشاالله شهاب حسینی باقی میماند و ما هم با این هنرمند کار را ادامه خواهیم داد. چرا که برای ایام پاییز هم «شکرستان» ۱۳ قسمت دیگر برای تلویزیون آماده میکند. البته به فراخور داستان و روایت، از هنرمندان دیگر هم استفاده میکنیم.
لیوانی در پاسخ به این سوال که بخش کودک «بیبیسی» راه افتاده، آیا تلویزیون در مقابله با جذابیتهای پوشالی و محتوا و مفاهیم دونشأن کودک ایرانی چه رویکردهایی را در برنامهسازی و پویانمایی حوزه کودک خواهد داشت، تأکید کرد: تلاش مذبوحانه «بیبیسی» و دیگر شبکههای ماهوارهای فارسیزبان همیشه مشخص بوده و هست. این خطی که در حوزه کودک دنبال میکنند در ادامه همان پروژه نفوذ است. زیرا از هر روزنهای که فکر میکنند امکان دارد نفوذ میکنند. این فضا روزی به خبرپراکنی و دروغپراکنی میپردازد؛ دروغهایی که با تاکتیکهای خاصی مطرح میکنند و رسانههای ما خصوصاً رسانهملی دستشان را رو میکند. حالا هم فضا را به سمت حوزه کودک بردهاند شاید بتوانند به سرمنزلی برسند.
وی افزود: «بیبیسی» این روزها به حوزه کودک روی آورده تا ببیند میتواند از این روزنه دشمنیاش را به رخ بکشد. از این شبکه معاند و دیگر شبکههای ماهوارهای فارسیزبان بعید نیست که از هر راهی برای دشمنی استفاده کنند. یک روزی نوجوان و خانواده را درگیر سریالها و برنامههای مخرّب و زیانآورشان میکنند و یک روزی هم کودکان را گرفتارِ مفاهیم غلط و نشانیهای دون شأن سبک زندگی ایرانی- اسلامی میکنند. ما هم انتظار دیگری نداریم که آنها برای منحرف کردن فضای خانواده ما، کودکان را حربه قرار دهند.
رئیس مرکز پویانمایی صبا با اشاره به اینکه صداوسیما نهضت ساخت انیمیشن و پویانمایی را در دستور کار خود قرار داده است، خاطرنشان کرد: کاری که رسانهملی در حوزه کودک و نوجوان پیش گرفته، بیانگر جدی گرفتن این مخاطبین مهم و تأثیرگذار است. چرا که در دو سه سال اخیر برای خردسالان شبکه مجزا(نهال)، کودکان(پویا) و نوجوانان(امید) را راهاندازی کردهاند. و از سال ۹۶ هم یک نهضتی آغاز شده که در راستای توسعه تولیدات پویانمایی برای هر سه قشر خردسال، کودک و نوجوان برنامهسازی و کار انیمیشن انجام دهند. حتی سال گذشته به رشد ۲۵ درصدی در ابتدای برنامه پنجسالهمان رسیدیم و امسال هم سعیمان بر رسیدن به رشد ۳۰ درصدی است. امیدواریم که در پایان سال پنجم(۱۴۰۱) به تولید ۵۰۰ ساعت در سال، برسیم.
وی خاطرنشان کرد: حرکتی که در صداوسیما با حمایت و مشارکت رئیس رسانهملی و معاون سیما و حتی معاون امور استانها به راه افتاده یک نهضتی بر رونق تولید پویانمایی ایرانی است. در امسال هم با فرمایش رهبری(رونق تولید) هم جدیتر دنبال میشود. پویانمایی رونقی پیدا کرده و کاری که میتوانیم انجام دهیم تولید انبوه با محتوای فرهنگی خودمان و محتوای ایرانی- اسلامی است که بتوانیم با این حربههای تبلیغی مضرّ و مخرّب ذهن و روان کودک ایرانی، مقابله کنیم. ما به «بیبیسی» و اربابانشان حق میدهیم چون نتوانستند به سرمنزلهای دشمنانهشان برسند حال به فکرِ چالش انحراف کودکان ایرانی افتادهاند. آنها دشمنی را کلید زدهاند اما ما وظیفهمان ایستادگی و مقاومت است. البته مقاومت به این معنا که تولید آثار جذاب برخواسته از فرهنگ ایرانی-اسلامی و مورد ذوق و سلیقه مخاطب در دستور کار قرار گرفته و با این قدرت ادامه پیدا خواهد کرد.
لیوانی در پاسخ به این سوال که شبکههای ماهوارهای فارسیزبان خصوصاً «بیبیسی» در خبرهایی اعلام میکند هنرمندان حوزه کودک ایرانی به بخش کودک آنها میپیوندند، تصریح کرد: در این زمینه سوابقی وجود دارد که در طی سالهای اخیر برخی از هنرمندان ما بنا به دلایلی غفلت کردند و در اشتباه محاسباتی که داشتند جذب شبکههای معاند شدند. الان با چه روحیهای برگشتند و حتی بارها درخواست کردهاند و میخواهند دوباره در تلویزیونِ ایران کار کنند. آنها(بیبیسی) بحثشان دلسوزی برای هنرمندان نیست و میخواهند روزنهای برای ضربه زدن به پیکره نظام اسلامی پیدا کنند. هوشیاری هنرمندان ما با توجه به موارد مشابهی که از قبل بوده، دوستانی که رفتند، غفلت کردند و خودشان هم گفتند فریب جذابیتهای پوشالی را خوردند.
وی اضافه کرد: فکر میکنم تجربه هنرمندان ما زیاد شده و دیدند مقصود اصلی این دشمنهای رسانهای چیست و دنبال ضربه زدن به نظام اسلامی هستند. بعید میدانم هنرمندان ما دوباره فریب اینها را بخورند و از غفلتهایشان سوء استفاده کنند. ما در اینجا تلاشمان رونق تولید در رسانهملی چه حوزه نمایشی و چه برنامهسازی حوزه کودک و نوجوان است و هرکسی بخواهد فعالیت کند در اینجا زمینه فعالیت کاملاً فراهم است. بعید میدانم حربهشان کارگَر شود؛ خوشبختانه در تابستان هم با ۲۴۸۰ دقیقه پویانمایی و ۴۱ ساعت کارِ کودک آنقدر لذت خواهند برد که به سراغ کالاهای نامرغوب خارجی نخواهند رفت.
رئیس مرکز صبا در خصوص دو مجموعه «پند پارسی» و «مثل نامه» تأکید کرد: ما دو مجموعه «پند پارسی» و «مثل نامه» که برگرفته از متون کهن ایرانی هستند و در آن به تقویت زبان فارسی توجه جدی شده است. «میچکا ۳» عنوان کارتونی برای خردسالان است که در فصلهای قبلی از توفیقات خوبی برخوردار شد به همینخاطر این پروژه ادامه پیدا کرد. حتماً به ویژگیها و شاخصههای ارتقاء کیفیت تأکید داریم و نمیگذاریم مجموعههایی که ادامه پیدا میکنند به ورطه تکرار و کلیشه بیفتند. زیرا به مخاطبینمان قول دادهایم که مجموعههایی تولید کنیم مخاطب به آن علاقهمند باشند. چه از حیث متن، گرافیک و چه تولید پویانمایی.
وی در خصوص شبکههایی که کارهای پویانمایی را روی آنتن میبرند، گفت: «کوچولوهای کنجکاو»، «مثلنامه» و «پند پارسی» مجموعههای خردسال هستند که از شبکه نهال پخش خواهند شد و برنامههای نوجوانانه هم به شبکه امید میروند. تأکید ما ابتدا به شبکههای تخصصی خردسال، کودک و نوجوان است و بعد با تدابیری که اندیشیده شده در گروههای کودک شبکه یک، دو و پنج، این برنامهها در شبکههای سراسری هم بازپخش خواهد شد. روزانه حدود ۶ ساعت برنامههای تولید مرکز پویانمایی صبا از شبکههای پویا، امید، نهال، آموزش، جام جم، قرآن و نسیم پخش میشود. در ماه تقریباً حدود ۱۴۰ ساعت برنامههای صرفاً تولید مرکزپویانمایی صبا پخش میشود. البته شبکههایی مثل الکوثر و دیگر شبکههای برونمرزی هم از برنامههای ما استفاده میکنند ولی مجموعه سیما در روز حدود ۶ ساعت از مجموعه آرشیوی و جدید پخش میکند.
لیوانی در پاسخ به این سوال که مجموعههای قرآنی در دستور کار انیمیشنسازی تلویزیون است، افزود: همانطور که جزو دغدغهها و دستورات رئیس سازمان صداوسیما هم بوده، مجموعههای قرآنی همیشه در دست ساخت است. در جلسات شورای اندیشهورزی هم جلسات ویژهای برای طراحی برنامههای قرآنی کودکانه داشتهایم؛ به نتایج خوبی هم رسیدهایم و کار به سفارش رسیده است. در چند حوزه یکی حوزه قصههای انبیاء و پیامبران الهی؛ یک مجموعه قصههای پیامبران الهی که مجموعه برنامههای نمایشی تک قسمتی را از حدود ۳۰ دقیقه تا ۷۰ دقیقه به هنرمندان متفاوتی سفارش میشود متنها را سفارش دادیم و با گروههای تولیدی مذاکره کردیم.
وی با اشاره به مجموعه قصههای عروسکی «قصههای آقاجان» برای رمضان سال آینده، خاطرنشان کرد: نگارش یک مجموعه پیامبران الهی به شکل برنامه تک قسمتی، شروع شده و یک مجموعههای دیگری تحت عنوان قصههای قرآنی، حکایات و آموزههای قرآنی به ورطه تولید میرود. نگارش این سریالها و پویانماییها یک دغدغه مهم برای مرکز صباست و در حوزه نگارش قرار دارند. انشاالله در سال آینده این مجموعهها برای آنتن تلویزیون آماده شوند. البته برای رمضان سال آینده، مجموعه قصههای عروسکی تک فریم «قصههای آقاجان» به کارگردانی امیر فیضی آماده میشود. شخصیت پدربزرگی به نام “آقاجان” بیشتر در حوزه آموزههای احکام و آشنایی کودکان با مسائل دینی روی آنتن میرود.