علی دهکردی بازیگر کم حاشیه و محجوب سینمای ایران به عنوان چهاردهمین مدیرعامل خانه سینما انتخاب شد. خانه‌ای با بیش از ۶ هزار سر عائله که مدیرعامل جدید باید برای ده‌ها مشکل ریز و درشت آن راه‌حلی پیدا کند به شرطی که گرفتار مشکلات اسلاف خود نشود و «توانایی درک پیچیدگی‌ها و تناقض‌های درونی خانه سینما» را داشته باشد.

 

 

به گزارش فیل نامه و به نقل از فارس : اکثر مشاغل در ایران مشکلاتی دارند که مرجع حل و فصل آن‌ها صنوف مربوط به هر شغل است، صنوفی که از اساس تشکیل می‌شوند تا نماینده، سخنگو و مدافع حقوق اعضا خود باشند. جامعه سینماران ایران با چیزی حدود ۶ هزار عضو یکی از پرجمعیت‌ترین اصناف ایران است، اگر به‌صورت میانگین هر عضو خانه سینما تنها سرپرست ۱ نفر دیگر باشد این صنف با معیشت نزدیک به ۱۲ هزار نفر ارتباطی مستقیم دارد.

 

خانه سینما نهاد صنفی این جمعیت بزرگ است و ظیفه حل مشکلات آن‌ها را دارد، تا کنون ۱۳ مدیرعامل در خانه سینما برای انجام این وظیفه قبول مسئولیت کرده‌اند که آخرین نفر آن‌ها مرضیه برومند بود که به گفته خودش به دلیل  عدم درک پیچیدگی‌ها و تناقض‌های درونی خانه سینما از این سمت استعفا داد.

 

حالا علی دهکردی چهاردهمین مدیرعامل خانه سینماست و شاید پیچیده‌ترین نقش دوران حرفه‌ای‌اش را قرار است بازی کند. مدیرعاملی که در طول دوران مدیریتش قطعا با انتظارات صنفی بسیاری مواجه خواهد شد، انتظاراتی که مستقیم با معیشت اعضاء این نهاد صنفی و ۳۲ صنف آن در ارتباط است.

 

 

 

 

 

«وضعیت معیشت بخش بزرگی از خانواده سینما آنقدر وخیم است که ترجیح می‌دهند امروزشان را به فردا برسانند، حوادث و رویدادهای غم انگیز پی در پی و جریانات و اختلاف نظرهای درونی خانه نیز منجر به توقف برخی از برنامه های کلان هیئت مدیره و محول کردن آن به آینده ای دیگر شد.» این جملا بخشی از مشکلات خانه سینما از زبان مرضیه برومند،‌ مدیرعامل سابق خانه سینما است.

 

اما باید دید اعضا این صنف از مدیر عامل خانه سینما چه توقعاتی دارند. به همین دلیل سراغ چند تن از اعضا این صنف رفتیم.

 

ایمان کرمیان رئیس هیئت مدیره صنف جلوه‌های ویژه خانه سینما بیمه و معیشت اعضا این خانه را مهم‌ترین مشکل آن می‌داند، وی درگفت‌وگو با خبرنگار فارس در این رابطه گفت که «معیشت و بیمه اعضا یکی از مهم‌ترین مشکلات اعضا خانه سینما است،‌ اما با توجه به این مسائل که مشکلات اقتصادی در جامعه همه‌گیر شده و نمی‌توان از خانه سینما توقع ایجاد شغل داشت اما حل کردن مشکل بیمه اعضا مسئله‌ای است که باید حل و فصل شود.»

 

یونس صباحی مدیر تولید پیشکوست و بازرس هیئت مدیره صنف مدیران تولید هم مشکلات خانه سینما را ساختاری دانست و در این رابطه گفت :«مشکلات خانه سینما ساختاری است و اگر این ساختار اصلاح نشود مشکلاتی که در زمان مدیرعاملان قبلی خانه سینما وجود داشت در زمان آقای دهکردی هم ادامه خواهد داشت، آنچه در گام اول خانه سینما باید اصلاح شود اساسنامه آن است که باید اصلاح شود و صنوفی که رسمیت خود خانه سینما هم به دلیل وجود آن‌ها است به رسمیت شناخته شود.»

 

وی در ادامه به بیان مشکلات دیگر پرداخت و گفت: «عدم تعامل از اشکالاتی است که در صنوف مختلف وجود دارد،‌ مسئله‌ای که باید مدیرعامل جدید در راستای حل و فصل آن قدم بردارد، البته جلساتی در این زمنیه وجود دارد،‌ اما این تعامل باید به‌صورت روزانه شکل بگیرد، البته خانم برومند در این راستا اقداماتی انجام دادند که به دلیل عدم همراهی هیئت رئیسه خانه سینما به نتیجه نرسید چراکه باید این اتفاق جز دستورکار آن‌ها باشد.»

 

مواردی که نمی‌گذارد مشکلات حل شود

 

این انتظارات صنفی مدت‌ها است که در میان اهالی خانه سینما وجود دارد،‌ اما مشکلاتی که در این خانه بوده از به سرانجام رسیدن این مسائل جلوگیری کرده است،‌ صباحی در این باره بیان کرد: «طبق اساسنامه خانه سینما و تغییرات کمی که داشته هیئت مدیره این به هیئت رئیسه تغییر نام داده و این یعنی کارکردهای این جمع نیز متفاوت شده است، این اتفاق باید می‌افتاده چراکه هیئت مدیره برای مؤسسات و شرکت‌های اقتصادی است و خانه سینما به عنوان محلی صنفی باید هیئت رئیسه داشته باشد تا اعضا آن خودشان توانایی تصمیم‌گیری داشته باشند؛ این مورد در پیش‌نویس اساسنامه جدیدی که نوشته شده اما معلق مانده و تصویب نشده نیز وجود دارد.»

 

جدا از این موارد حواشی اطراف خانه سینما هم باعث می‌شود تا مدیرعامل زمانی برای حل مشکلات پیدا نکند، ایمان کرمیان در تایید این مورد گفت: «حواشی اطراف خانه سینما باعث می‌شود تا مدیرعامل از اصل جا بماند، اتفاقات بسیاری باعث ایجاد می‌شود و به‌طورکلی هم ترکش‌های بسیاری به هنرمندان برخورد می‌کند، اما مدیرعامل باید توانایی مدیریت حاشیه را داشته باشد، البته خود اعضا صنف هم نباید به حواشی دامن بزنند.»

 

البته باید گفت که مشکلات خانه سینما علاوه‌بر تلاش مدیرعامل نیازمند کمک نهادهای بالا دستی است.

 

کرمیان در رابطه با حل مشکلات خانه سینما بیان کرد: «ما در صنف خودمان هم اعضا بسیاری داریم که با مشکلات متفاوت دست‌وپنجه نرم می‌کنند و مشکل بیمه دارند،‌ این مسئله باید یک بار برای همیشه حل شود، ابعاد برخی از مشکلات بیشتر از توان صنف ما و یا خانه سینما است و باید یک نهاد بالاتر این مسائل را حل کنند، یک بار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی باید پدرانگی داشته باشند و کمک کنند تا این مشکل حل شود تا خانه سینما به مشکلات دیگر برسد.»

 

صباحی البته در رابطه با مشکل بیمه بیان می‌کند که «برخی از مشکلات بیمه در خانه سینما مربوط به تبادل اطلاعات غلط است، اطلاعاتی که بعضی اوقات به غلط بیان می‌شوند و کار را پیچیده می‌کنند، ما به‌عنوان یکی از مشاغل کشور زیر نظر وزارت کار هستیم و عده‌ای می‌گویند که باید مسئله بیمه از این وزارتخانه حل شود،‌ از طرفی هم هنرمندان زیر پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد هم هستند و خانه سینما هم مستقیما زیر نظر سازمان سینمایی است و باید مشخص شود که این مورد از کدام مرجع قابل پیگیری است.»

 

مدیرعامل خانه سینما و ویژگی‌هایش

 

کرمیان رئیس هیئت مدیره صنف جلوه‌های ویژه خانه سینما می‌گوید: «به‌نظرم مدیرعامل هر نهاد صنفی‌ای باید چند وجه داشته باشد،‌نمی‌شود که تنها با یک وجه فرهنگی وارد کار شد و مشکلات اقتصادی صنف را هم حل کرد. مدیرعامل باید هم اقتصاددان باشد‌، هم سیاسی باشد، هم فضای فرهنگ را بشناسد تا بتواند برای حل مشکلات مذاکره کند.»

 

همراهی و شناخت محیط خانه سینما هم از موارد مهم برای مدیرعامل این نهاد است، صباحی با اشاره به این مهم بیان کرد: «مدیرعامل خانه سینما باید یک پیشینه با این نهاد داشته باشد و آن را بشناسد، برای مثال خانم برومند شخصیت بسیار مثبتی داشت و برای حل مشکلات تلاش می‌کرد اما عدم شناخت خانه سینما باعث شد تا ارتباط بین ایشان و صنوف مختلف به درستی شکل نگیرد.»

 

اول به مدیرعامل کمک کنید‌، بعد فرصت دهید

 

اما با وجود هر اتفاقی که تا امروز بر خانه سینما گذشته و با هر اقداماتی که توسط هر مدیری انجام شده، امروز علی دهکردی به‌عنوان چهاردهمین مدیرعامل خانه سینما انتخاب شده و باید منتظر مشاهده عملکردش بو‌د، عملکردی که بدون کمک اعضا به سرانجام نخواهد رسید، کرمیان در این رابطه بیان کرد: «به‌نظرم با هر اتفاقی باید همه به علی دهکردی کمک کنیم تا در انجام اهدافش موفق باشد، من سال‌ها کنارش کار صنفی کردم و به‌نظرم برای این جایگاه توانایی دارد، اما فارغ از این نکته باید به او زمان بدهیم تا بتواند مشکلات خانه سینما را حل کند. طبق اساسنامه خانه سینما هر مدیرعامل دو دوره می‌تواند مدیریت را برعهده بگیرد پس حداقل باید یک دوره به یک نفر زمان بدهیم تا بعد قضاوتش کنیم.»

 

این زمان دادن اتفاقی است که برای برومند نیفتاد، او را هم درگیر حواشی کردند و هم زمانش را گرفتند؛ کرمیان در این باره توضیح داد: «خانم برومند هم زمان کافی برای عملکرد مناسب نداشت، تنها ۸ ماه در خانه سینما بود و این فرصت کمی است. حتی خانم برومند را هم درگیر حواشی کردند، او حرفی در مراسم تشییع مرحوم مهرجویی زد که حرف درستی هم بود اما به او حمله شد که اتفاق غلطی بود.»