یکسال از درگذشت حسین محب‌اهری زمان می‌گذرد.

به گزارش فیلنامه و به نقل از  تسنیم

مجتبی برزگر

 

آخرین ایستگاه زندگی “حسین محب‌اهری” بامداد چهارشنبه در سکان عزت و پایداری، متوقف شد. آخرین باری که به دیدارش رفتیم به نکته جالب توجهی اشاره کرد خوشبخت کسانی‌اند که هدف روشن دارند و در راه هدفشان از همه چیزهای زمینی می‌گذرند. هنرمندی که اولین کار جدی‌اش در عرصه تئاتر را در سال ۱۳۵۳ شروع کرد، برای اولین‌بار در سال ۱۳۵۸ به تلویزیون آمد و سال ۱۳۶۰ اولین کار سینمایی را تجربه کرد. این سه دوره تاریخی شروع کاری‌اش در هنر سینما، تلویزیون و تئاتر بود. سؤالی از او کردیم که چه‌کسی زندگی “محب‌اهری” را بسازد، با تواضع پاسخ داد نمی‌دانم… خیلی اصرار کردم البته گفت دوست دارم یک کارگردان جوان این فیلم و سریال را بسازد.

 

 

 

از خبر فوت حسین محب‌اهری یکسال می‌گذرد؛ همین روز بود که صبح از خواب بیدار شدیم و خبر تلخ درگذشت این هنرمند پیشکسوت را شنیدیم؛ یاد آن روزی افتادم که برایش تجلیلی همراه با دیگر دوستانش در “صبح جمعه با شما” تدارک دیدیم. وقتی با او تماس گرفتم با نهایت فروتنی گفت “ماشین نفرستید، خودم می‌آیم. راهم طولانی نیست، خیابان کردستانم! حالا مگر من چه‌کار کرده‌ام تجلیل شوم؟”، گفتم “بیایید دوستان «صبح جمعه با شما» را دعوت کردم” خیلی خوشحال شد. بیوک میرزایی، علیرضا جاویدنیا، داود منفرد و بقیه بچه‌های صبح جمعه را که دید روحیه‌اش عوض شد. چند وقتی او را ندیده بودم خیلی نحیف‌تر و ضعیف‌تر شده بود. انگاری این بیماری سخت، آرام‌آرام او را از ما دور می‌کرد. اما خوشحال بودم دوباره چهره‌اش، دانش هنری‌اش و زبان گویایش را می‌بینیم و می‌شنویم. از او تجلیل کردیم و دوستان «صبح جمعه با شما» هم تصمیم گرفتند به‌خاطر این اتفاق برایش بخوانند که فیلم این اجرای یادگاری برای مرور خاطره آن روز را به‌اتفاق می‌بینیم:

 

اما “حسین محب‌اهری” در گفتگوی آن روز به نکات ارزشمندی اشاره کرد؛ ما از او سؤال کردیم که “استاد محب‌اهری، پیش از این شما را در سریال‌های طنزی مثل «دردسرهای عظیم» دیده‌ایم که البته شما بر فرهیختگی با درون‌مایه طنز تأکید داشته‌اید. چطور شد به سری جدید رادیو “صبح جمعه با شما” پیوستید؟”.

 

 

 

بیش از ۲۰ سال پیش بود “صبح جمعه ایرانی” را تجربه کرده بودم. اما فاصله افتاده بود و دوستان خواستند و از اردیبهشت با رادیو «صبح جمعه با شما» را شروع کردم. وقتی روز اول رفتم پیش بچه‌ها در حقیقت یک حس خوبی به من القاء کرد و دوستان قدیمی را دیدم برایم خاطره‌انگیز بود. وقتی دور هم جمع می‌شویم نمایشنامه رادیویی می‌خوانیم برای من خیلی موقعیت دلپذیری است. هنوز هم بنده را با آن معلم تلویزیون می‌شناسند. به رادیو آمدم اولین چیزی که به ذهن نویسندگان و کارگردانان متبادر می‌شد گویا آن مسئله معلم تلویزیون بود و خودش باعث شد این شخصیت هویت پیدا کند و یکی از شخصیت‌هایی که می‌خوانم معلم آن برنامه “مبصر پنج‌ساله کلاس” است، چرا که آن حسّ برای شنونده یک سابقه ذهنی دارد. یکی هم تازگی‌ها شروع شده از طرف یک نماینده مجلس متن‌ها را می‌خوانم. تمام سعی‌مان این است از نوشته کمک بگیرم برای آن شخصیتی که نویسنده به‌تحریر و نگارش درآورده اما هنوز به‌قول بچه‌ها شخصیت‌ها هویت نگرفته و ثبت نشده است. کار باید مسیری را طی کند تا شنونده با این شخصیت‌ها از لحاظ صدا آشنا بشود. چون این معلم را از قبل می‌شناسد فرآیند و شخصیت من در رادیو “صبح جمعه با شما”، روان‌تر و باورپذیرتر شده است.

 

 

 

حسین محب‌اهری بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در پاسخ به تأثیر انقلاب اسلامی بر فرهنگ و هنر ایران با اشاره به چهل سال پیشرفت عرصه‌های سینمایی، تلویزیونی و هنر تئاتر ایران، تصریح کرد: برخلاف مسائلی همچون صنعت، کشاورزی، فناوری که با کارشناسی همراه است و از بودجه‌ای که امسال تحت عنوان برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت قائل شدید، انتظار برگشت دارید به‌خلاف این رویه در زمینه فرهنگ و هنر همچنین چیزی امکان‌پذیر نیست. شما فرض کنید یک هزینه‌ای برای عرصه‌های نفتی و کشاورزی اختصاص داده‌اید و منتظر هستید سال بعد براساس محاسبه و آمار حالا یک درصد بالا و پایین که محاسبه شده، بروز و ظهور پیدا کند. برای چیزی مثل فرهنگ و هنر به چنین قاعده‌ای فکر کردن غلط است، یعنی فرض کنید یک جشنواره‌ای مثل جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان برگزار می‌شود این‌که سال بعد انتظار داشته باشید ده یا صد کارگردان داشته باشید و صد قدم جلو رفته باشید این اشتباه است.

 

 

 

وی افزود: شاید تمام نتیجه یک سال جشنواره، نگاه کودکی باشد که به یک نمایش داشته و ده سال بعد جواب می‌دهد، یعنی ده سال باید بگذرد شما هزینه می‌کنید و جشنواره برگزار می‌شود افراد و سازمان‌های متعدد شرکت می‌کنند، دبستانی‌ها و مدرسه‌ای‌ها پای تماشای این آثار می‌نشینند و از محتوای این جشنواره بهره می‌برند. ده سال باید بگذرد که یک بچه هفت‌ساله‌ای در گوشه‌ای از سالن این جشنواره که معطوف نمایش یا محتوایی از کارگاه‌ها شده، کاری درخشان ارائه بدهد، یعنی هرچه شما سعی کنید در برگزاری ارتباط با مخاطب و مقوله فرهنگ، جشنواره، تئاتر و سینما همه به‌نوعی سرمایه‌گذاری همچون کشاورزی دیم انجام دهند، در واقع شما باید کار کنید نتیجه را به زمان واگذار کنید تا اتفاقی که می‌افتد وقایع پیش‌ِرو و آینده را رقم بزند.

 

محب‌اهری با ابراز اینکه “فرهنگ و هنر ما در طول این چهل‌سال انقلاب اسلامی نتیجه پرباری داشته است”، گفت: درباره مقوله‌ای مثل فرهنگ و تئاتر در این چهل‌سال ما کارگردانان تلویزیون، سینما و تئاتر داریم که آثار اعجاب‌انگیزی دارند. در زمینه تئاتر کارگردانانی داریم به‌شدت قابل احترامند. این‌ها همان‌هایی هستند طی این سال‌ها به‌اصطلاح بذرهایی که ریخته‌اند نتیجه آن بذرها به امثال “کوهستانی‌ها” می‌رسد. در سینما شاهد چند تن از این بذرها بوده‌ام و در زمینه تلویزیون هم قابل توجه است. این‌ها همه نتیجه این نوع سرمایه‌گذاری “تو نیکی کن و در دجله انداز” است که پدید آمده است. در نتیجه این چهل‌سال تلاش فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی نتیجه پرباری داشته و نباید این پیشرفت‌ها را فراموش کنیم، گرچه در بخش‌ها و مسائلی به پوچی ختم شد اما قرار نیست که هرکاری در مقوله فرهنگ و هنر انجام می‌شود سریعاً نتیجه بدهد.

 

 

 

او در بخش دیگری از این گفتگو به اولین همکاری با “اکبر عبدی” در نمایش «سیرک باشکوه جهانی» اشاره کرد و افزود: از همان روزهای ابتدایی بیماری‌ام دوستان هنرمند به من لطف داشته‌اند و بارها از من عیادت کرده‌اند؛ این نشان‌دهنده همان عطوفت و لطافت در فضای هنر است که هیچ‌گاه همدیگر را در شرایط بحرانی و غم‌انگیز رها نمی‌کنند. یکی از این دوستان اکبر عبدی است که وقتی در بیمارستان به ملاقات بنده آمد مرا یاد اولین تئاتر جدی که با همدیگر در سالن اصلی تئاتر شهر داشتیم انداخت، جایی که «سیرک باشکوه جهانی» روی صحنه رفت و با هنرمندانی چون سیاوش طهمورث، مرحوم رضا ژیان،‌ فردوس کاویانی، پرویز پورحسینی و خیلی از هنرمندان دیگر این تئاتر را بازی کردیم. از همان روزها هم معلوم بود “اکبر عبدی” یک اعجوبه‌ای در زمینه هنر این مرز و بوم است.

 

این بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون درباره ارتباط تکنولوژی و توسعه عرصه بازیگری در هنرهای نمایشی، خاطرنشان کرد: ما از نظر تکنولوژی نمی‌توانیم خدمات به بازیگران‌مان بدهیم که بتوانند آن چیزی را که درست است انجام دهند، مثلاً یک بازیگر خارجی بهترین امکانات و تکنولوژی را در اختیار دارد و بهترین برنامه‌ریزی را انجام می‌‌دهد، در حالی که سخت‌افزار ما اینجا به‌معنای سخت است. اکبر عبدی که من اعتقاد دارم جزو ده بازیگر درخشان سینما در دنیاست اگر چنین تکنولوژی یک بازیگر خارجی در اختیار او باشد این نبوغ هنرمندی را در معرض بروز و ظهور بیشتری قرار می‌دهد.

 

 

 

 

 

 

 

علیرضا جاویدنیا در خصوص حسین محب‌اهری به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، تصریح کرد: من خودم حال و روز خوبی ندارم وقتی چنین اتفاقاتی هم می‌افتد دیگر تاب تحمل ندارم. حسین، دوستم بود و بسیار خوشحال بودم کاراکتر معلم را در رادیو تکرار می‌کند. از طرفی هم واقعاً راحت شد از ۷ سال با سرطان مبارزه کرد. خیلی سختی کشید اما در این ۸ ماه حضور در رادیو “صبح جمعه با شما” خودش به ما می‌گفت احساس آرامش بیشتری می‌کنم.

 

وی افزود: تلویزیون و تئاتر و سینما را دوست داشت اما انگار رادیو برایش فضای دیگری بود. چون هنرمندان دیگر هم به من می‌گفتند حسین اینجا راحت‌تر است. واقعاً با هم زندگی می‌کردیم و فارغ از فرهیختگی‌های دیگری که از حسین دیدیم او هنرمند توانمندی در رادیو هم بود. خوشحالیم چند صباحی هرچند کوتاه هم در رادیو با حسین زندگی کردیم و معلم تلویزیون را یک بار دیگر در رادیو تکرار کرد. نکته جالب دیگر انرژی منحصر به فردی بود که “محب‌اهری” در زمان اجرای برنامه “رادیو صبح جمعه با شما” داشت و اصلاً معلوم نبود او بیماری سختی را تحمل می‌کند.

 

 

 

ورزی: «دکتر ایادی» عمو حسین ماندگار شد

 

محمدرضا ورزی کارگردان سریال “معمای شاه” که یکی از نقش‌های مؤثر آن را حسین محب‌اهری ایفا می‌کرد به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: متأسفانه دیشب خبر درگذشت حسین محب‌اهری مرا متأسف کرد، چون خیلی سال‌ است این بازیگر بزرگ را می‌شناسم، تا جائیکه او را “عمو حسین” صدا می‌زدم.  در چهار پروژه “سال‌های مشروطه”، “تبریز در مه”، “معمای شاه” و فیلم سینمایی “قصه عشق پدرم” که هنوز اکران نشده است. اما در بین همه این نقش‌های منحصر به فرد، “دکتر ایادی” ایشان ماندگار شد.

 

وی افزود: با خود فکر می‌کردم که چقدر این دنیا بی‌ارزش است که بیست روز پیش در بیمارستان، به ملاقات محب‌اهری رفتم و فکر نمی‌کردم آخرین دیدار من با ایشان باشد. ما به او می‌گفتیم عمو حسین و خیلی دوستی نزدیکی داشتم و هر چند یک بار حضوری دیدار می کردیم و تلفن داشتیم برای ما سخت است. چرا که حسین محب اهری مردی برای تمام سال‌های هنر این مملکت و مرز و بوم خیلی متأسف هستم و واقعاً حسین از تبار نسلی است که دیگر جایشان پُر نخواهد شد.

 

مروری بر زندگی‌نامه و خاطراتی که او برای هنر ایران اسلامی به‌یادگار گذاشت:

 

حسین محب‌اهری بیست و نهم مهرماه سال ۱۳۳۰ در تهران به دنیا آمد.  او لیسانس ادبیات فارسی را از مدرسه عالی ادبیات و زبان‌های خارجی در سال ۱۳۵۸ دریافت کرده است. یک دوره آموزش بازیگری در کارگاه نمایش، زیر نظر آربی آوانسیان در سال ۱۳۵۴ دید. بازی در سینما را از سال ۱۳۶۵ با ایفای نقش کوچکی در فیلم رابطه به‌کارگردانی پوران درخشنده آغاز کرد. او همچنین از سال ۱۳۵۰ به عکاسی تجربی و تئاتر اشتغال داشته است. فرحناز منافی ظاهر، بازیگر تلویزیون و سینما، قبلاً همسر او بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

فیلم‌های سینمایی حسین محب اهری:

 

۱۳۹۵ ــ سه بیگانه

۱۳۹۴ ــ قشنگ و فرنگ

۱۳۹۲ ــ ساکن طبقه وسط

۱۳۹۱ ــ فرزند چهارم

۱۳۹۰ ــ  خوابم می‌آد

۱۳۸۹ ــ گل‌چهره

۱۳۸۷ ــ بیداری

۱۳۸۷ ــ پسر آدم، دختر حوا

۱۳۸۷ ــ  وقتی همه خوابیم

۱۳۸۳ ــ اسپاگتی در هشت دقیقه

۱۳۷۴ ــ عروس کاغذی

۱۳۷۳ ــ آقای شانس

۱۳۷۳ ــ راه افتخار

۱۳۷۳ ــ کاکادو

۱۳۷۳ ــ روز واقعه

۱۳۷۲ ــ روز فرشته

۱۳۷۲ ــ من زمین را دوست دارم

۱۳۷۲ ــ همسر

۱۳۷۱ ــ خوش‌خیال

۱۳۷۰ ــ اتل متل توتوله

۱۳۷۰ ــ جیب‌برها به بهشت نمی‌روند

۱۳۷۰ ــ سیرک بزرگ

۱۳۶۹ ــ دو فیلم با یک بلیت

۱۳۶۹ ــ سفر جادویی

۱۳۶۶ ــ خارج از محدوده

۱۳۶۶ ــ محموله

۱۳۶۵ ــ رابطه

 

مجموعه‌های تلویزیونی حسین محب اهری:

 

۱۳۹۷ ــ شب عید بازیگر سعید آقاخانی شبکه یک تابستان ۹۷

۱۳۹۵ ــ علی‌البدل بازیگر سیروس مقدم شبکه یک (نوروز ۱۳۹۶)

۱۳۹۴ ــ دوردست‌ها بازیگر جواد ارشاد شبکه یک

۱۳۹۵ ــ بیمار استاندارد بازیگر سعید آقاخانی شبکه یک

۱۳۹۴ ــ حالت خاص بازیگر افشین اربابی شبکه نسیم / در نقش صاحب آسایشگاه حالت خاص

۱۳۹۴ ــ معمای شاه بازیگر محمدرضا ورزی شبکه یک / در نقش «عبدالکریم ایادی»

۱۳۹۴ ــ دردسرهای عظیم۲ بازیگر برزو نیک‌نژاد شبکه سه

۱۳۹۲ ــ خوب، بد، زشت بازیگر منوچهر هادی پخش در نوروز ۱۳۹۳

۱۳۹۱ ــ پایتخت۲ بازیگر سیروس مقدم پخش در نوروز ۱۳۹۲

۱۳۸۹ ــ تبریز در مه بازیگر محمدرضا ورزی در نقش «ابوالحسن خان شیرازی»

۱۳۸۸ ــ تله‌فیلم «به روح پدرم» بازیگر سید جواد رضویان شبکه یک

۱۳۸۸ ــ ۱۳۸۳؛ مختارنامه بازیگر داود میرباقری پخش آن از مهرماه سال ۱۳۸۹ از شبکه یک آغاز شد و در

مرداد ۱۳۹۰ پایان پذیرفت.

۱۳۸۷ ــ مجموعه عروسکی «امین و مینا» بازیگر هنگامه مفید

مریم مصفا نوروز ۱۳۸۸ ــ شبکه قرآن

۱۳۸۵ ــ راه شب بازیگر داریوش فرهنگ

۱۳۸۳ ــ مجموعه عروسکی «ماجرای تقی‌جان» بازیگر مرضیه محبوب

۱۳۸۱ ــ هیچ‌کس بازیگر حمیدرضا حافظی

۱۳۸۱ ــ بهداشت۲ بازیگر رسول بابارضا

۱۳۸۰ ــ عشق سال‌های جنگ بازیگر علی بهادر شبکه سه

۱۳۸۰ ــ این قافله عمر بازیگر مهدی علی‌احمدی

۱۳۷۸ ــ سیمای دانش بازیگر

۱۳۷۷ ــ خانواده محبوب بازیگر حسین فرخی

۱۳۷۷ ــ تله‌تئاتر «نیرنگ بازی‌های آقای اسکابن» بازیگر داریوش مؤدبیان

۱۳۷۵ ــ شمایل بازیگر احمد قربانی شبکه یک

۱۳۷۵ ــ برگ سبز بازیگر علی شوقیان شبکه یک

۱۳۷۴ ــ پرده عجایب بازیگر داریوش مؤدبیان بازی در اپیزود «سرقت مسلحانه»

۱۳۷۴ ــ نابغه‌های قرن بیستم بازیگر کارگردان حسین محب‌اهری شبکه سه

۱۳۷۴ ــ ماجرای آقا نوبر نویسنده کارگردان حسین محب‌اهری هر روز از برنامه «سیمای خانواده» شبکه یک پخش می‌شد.

۱۳۷۳ ــ مدرسه ما نویسنده کارگردان هنری ایرج راد حسین محب‌اهری روزبه معصومی کارگردان تلویزیونی: «حسین فردرو» / شبکه یک

۱۳۷۴ ــ ۱۳۷۰ این خانه دور است بازیگر بیژن بیرنگ مسعود رسام

۱۳۷۳ ــ ۱۳۶۷ شاخه طوبی بازیگر مهدی علی‌احمدی شبکه ۱

۱۳۷۲ ــ ۱۳۶۹ جنگ ادبی ــ هنری کودک بازیگر نویسنده

کارگردان هنری حسین محب‌اهری شبکه ۱

کارگردان تلویزیونی: «آزاده حکیمی»

۱۳۷۱ ــ صدسال به این سال‌ها بازیگر نویسنده کارگردان هنری فرهنگ مهرپرور

حسین محب‌اهری از برنامه کودک و نوجوان شبکه ۱ پخش می‌شد.

کارگردان تلویزیونی: «اسدالله ایمن»

۱۳۷۰ ــ عطر و گلاب بپاشید بازیگر ایرج طهماسب شبکه اول

۱۳۷۰ ــ هزار برگ و هزار رنگ بازیگر نویسنده کارگردان حسین فردرو

حسین محب‌اهری قطعات کوتاه نمایشی در برنامه کودک شبکه ۱

۱۳۶۹ ــ چاق و لاغر و مأمور سوم بازیگر امیر قهرایی شبکه ۲

۱۳۶۸ ــ مسابقه تلویزیونی «هتل پرستاره» بازیگر ایرج طهماسب در نوروز ۱۳۶۹ از برنامه کودک شبکه ۱ پخش شد.

۱۳۶۸ ــ ق مثل قلقلک بازیگر نویسنده

کارگردان حسین محب اهری شبکه ۱

۱۳۶۶ ــ این شرح بی‌نهایت بازیگر اسماعیل خلج

حمید حمزه کارگردان تلویزیونی: «بیژن صمصامی» و «شهریار بدیعی»

۱۳۶۶ ــ تله‌تئاتر «ماجراهای رونالد و مادرش» بازیگر حسین پناهی کارگردان تلویزیونی: «شیرین جاهد»

۱۳۶۶ ــ باجناق‌ها بازیگر داریوش مؤدبیان کارگردان تلویزیونی: «حسین فردرو»

۱۳۶۶ ــ گلدان‌ها و آفتاب بازیگر حسین پناهی بازی در اپیزود «فرقون»

کارگردان تلویزیونی: «شیرین جاهد»

۱۳۶۵ ــ شاگرداولی‌ها بازیگر غلامحسین لطفی شبکه ۲

۱۳۶۵ ــ کوچ عاشقان بازیگر علاءالدین رحیمی کارگردان تلویزیونی: «مسعود فروتن» و «مهتاج نجومی»

۱۳۶۵ ــ پایان شب سیه بازیگر حبیب دهقان‌نسب

۱۳۶۴ ــ بوعلی سینا بازیگر کیهان رهگذار شبکه ۲

۱۳۶۴ ــ طنزآوران جهان بازیگر داریوش مؤدبیان حسین فردرو

۱۳۶۳ ــ محله بهداشت بازیگر داریوش مؤدبیان کارگردان تلویزیونی: «حسین فردرو»

۱۳۶۳ ــ سربداران بازیگر محمدعلی نجفی شبکه ۱

۱۳۶۲ ــ تله‌تئاتر «ماه پنهان است» بازیگر خسرو شایسته کارگردان تلویزیونی: «مسعود فروتن»

۱۳۶۲ ــ از نوع بسازیم بازیگر مینا تقوی شبکه ۲

۱۳۶۱ ــ محله برو بیا بازیگر داریوش مؤدبیان اولین بار در سال ۱۳۶۲ از شبکه دوم (پنجشنبه‌ها) پخش

شد.

 

تئاتر:

 

خسیس، اثر مولیر، به‌کارگردانی مریم کاظمی

 

مجلس شبیه در ذکر مصایب استاد نوید ماکان و همسرش مهندس رخشید فرزین.

دستیاری کارگردان و عکاسی در نمایش”یخبندان“به کارگردانی”آشور بانی‌پال‌بابلا“؛ تهران ،کارگاه نمایش؛ ۱۳۵۴

بازی در نمایش”آدم آدم است“نوشته”برتولت برشت“به کارگردانی”داریوش فرهنگ“؛ تهران، تالار مولوی؛ ۱۳۵۴

بازی در نمایش”امیر و وزیر“به کارگردانی”آشور بانی‌پال‌بابلا“؛ تهران، تالار پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ ۱۳۵۵

بازی در نمایش”ساعت ششم“نوشته و کارگردانی”آشور بانی‌پال‌بابلا“؛ شیراز، تخت جمشید؛ ۱۳۵۵

بازی در نمایش”مراسم مرگ گرگ(نشان قابیل)“به کارگردانی”آشور بانی پال بابلا“؛ تهران، اداره تئاتر، کارگاه نمایش؛ ۱۳۵۵

بازی در نمایش”غارت“نوشته”جو اوتون“به کارگردانی”آشور بانی‌پال‌بابلا“؛ تهران، اداره تئاتر، کارگاه نمایش؛ ۱۳۵۶

بازی در نمایش”وغ وغ صاحاب“به کارگردانی”کامران رحمانی“؛ تالار خصوصی؛ ۱۳۵۶

بازی در نمایش”بازی قتل عام“نوشته”اوژن یونسکو“به کارگردانی”آشور بانی‌پال‌بابلا“؛ تهران، تئاترشهر، تالار اصلی؛ ۱۳۵۷

بازی در نمایش”اژدها“نوشته”تونی شوارتس“به کارگردانی”صدرالدین زاهد“؛ تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ ۱۳۵۸

بازی در نمایش”کوه‌های مغرور“به کارگردانی”مسعود رسام“؛ تهران، تالار پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ ۱۳۵۸

بازی در نمایش عروسکی”لوبیای سحرآمیز“به کارگردانی”اردشیر کشاورزی“؛ تهران، تئاترشهر، تالار اصلی؛ ۱۳۵۸

بازی در نمایش”گل اومد بهار اومد“به کارگردانی”بهروز شرفی“؛ تهران، تئاترشهر، تالار شماره ۲؛ ۱۳۵۸

بازی در نمایش”کاپیتولاسیون“به کارگردانی”نورالدین حسین‌خانی“؛ تهران، تئاترشهر، تالار اصلی؛ ۱۳۵۹

بازی در نمایش”آسید کاظم“به کارگردانی”هادی اسلامی“؛ تهران، لاله‌زار؛ ۱۳۵۹

بازی در نمایش”بردار شدن منصور حلاج“به کارگردانی”سیاوش طهمورث“؛ تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ ۱۳۵۹

بازی در نمایش”شب جنایت‌کاران“نوشته”خوزه ترایانا“ کارگردانی گروهی؛ تهران، اداره تئاتر، خانه نمایش؛ ۱۳۶۰

بازی در نمایش”قصه شب“نوشته”؟ طالبی‌نژاد“ به کارگردانی”حسین جعفری“؛ تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ ۱۳۶۰

بازی در نمایش”سیرک باشکوه جهانی “به کارگردانی”صادق هاتفی“؛ تهران، تئاترشهر، تالار اصلی؛ ۱۳۶۲

بازی در نمایش”پرواز بر فراز آشیانه فاخته“به کارگردانی”منیژه محامدی“؛ تهران، تئاترشهر، تالار اصلی و تالار مولوی؛ ۱۳۶۴

بازی در نمایش”شاهزاده و گدا“به کارگردانی”هادی مرزبان“؛ تهران، تئاترشهر، تالار اصلی؛ ۱۳۶۵

بازی در نمایش”جهاز جادو“نوشته”محمد چرم‌شیر“به کارگردانی”آتیلا پسیانی“؛ تهران، تئاترشهر، تالار اصلی؛ ۱۳۷۰

عکاسی در نمایش”آژاکس“به کارگردانی”آتیلا پسیانی“؛ تهران، تئاترشهر ؛ تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ ۱۳۷۵

بازی در نمایش”قمر در عقرب“نوشته”نغمه ثمینی“به کارگردانی”شهره لرستانی“؛ تهران، تئاترشهر، تالار اصلی و تالار میراث فرهنگی؛ ۱۳۷۸

بازی در نمایش”من ملک بودم“نوشته و به کارگردانی”اسماعیل خلج“؛ تهران، تئاترشهر، تالار اصلی؛ ۱۳۷۸

بازی در نمایش”پیک نیک در میدان جنگ“نوشته”فرناندو آرابال“به کارگردانی”شهره لرستانی“؛ تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ ۱۳۷۹

بازی در نمایش”رند خلو‌ت نشین ـ حافظ“به کارگردانی”پری صابری“؛ تهران، تئاترشهر، تالار اصلی و تالار وحدت؛ ۱۳۸۱

بازی در نمایش”بحرالغرایب“نوشته”محمد چرم‌شیر“به کارگردانی”آتیلا پسیانی“؛ تهران، تئاترشهر، تالار شماره۲؛ ۱۳۸۲

بازی در نمایش”لیلی و مجنون“به کارگردانی”امیر دژاکام“؛ تهران، تئاترشهر، تالار اصلی؛ ۱۳۸۳

بازی در نمایش”مجلس شبیه در ذکر مصائب استاد نوید ماکان و مهندس رخشید فرزین“نوشته و به کارگردانی”بهرام بیضایی“؛ تهران، تئاترشهر، تالار اصلی؛ ۱۳۸۴

بازی در نمایش”قابلمه‌ای‌ها“به کارگردانی”وحید ترحمی‌مقدم“؛ جشنواره سنتی آئینی؛ تهران، تئاترشهر، تالار سایه؛ ۱۳۸۲

کارگردانی نمایش”کوچه اقاقیا“ نوشته”محمد چرم‌شیر“؛ تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ ۱۳۷۹

نگارش و کارگردانی نمایش”عباس“؛ تهران، تئاترشهر، تالار نو؛ ۱۳۸۳

کارگردانی نمایشنامه‌خوانی”باغ گذر“ نوشته”مارگریت لوراس“؛ تهران، تئاترشهر، کافه تالار اصلی؛ ۱۳۸۳

کارگردانی نمایشنامه‌خوانی”شب بخیر آقای کنت“نوشته”اکبر رادی“؛ تهران، تئاترشهر، کافه تالار اصلی؛ ۱۳۸۳

دستیاری کارگردان و عکاسی در نمایش”آبی که مار می‌‌خورد زهر می‌شود، آبی که گاو می‌نوشد شیر می‌شود“به کارگردانی”آتیلا پسیانی“؛ تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛۱۳۸۳

بازی در نمایش”بر دار شدن حسین‌بن منصور حلاج“ به کارگردانی”سیاوش طهمورث“؛ تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ ۱۳۸۴

بازی در نمایش”ملکه جنیان“ نوشته”هادی هوری“ به کارگردانی”امیر دژاکام“؛ تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ ۱۳۸۴

بازی در نمایشنامه‌خوانی”آه پدر بیچاره مامان تو را در گنجه آویزان کرده و من دلم گرفته است“ به کارگردانی”هومن نوروزی“؛ تهران، تالار فرهنگسرای نیاوران، تالار مولوی؛ ۱۳۸۴

بازی در نمایش”هتل پنج ستاره“ نوشته”حمید ساعتچی“ به کارگردانی”زیبا حیدری“؛ سوئد، استکهلم و گوتنبرگ؛ ۱۳۸۴

عکاسی در نمایش”تیغ و ماه” به کارگردانی”آتیلا پسیانی”؛ تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ ۱۳۸۵

نگارش و کارگردانی و عکاسی در نمایش”فرود اضطراری حواصیل روی پشت بام موزیسین”؛ تهران، تئاترشهر، تالار شماره ۲؛ ۱۳۸۵

بازی درنمایش”فرزند” نوشته”یون فوسه” به کارگردانی”سیمین امیریان”؛ تهران، تئاتر شهر، تالار کوچک؛ ۱۳۸۵

بازی در نمایش”هتل پرومته” نوشته”هادی حوری” به کارگردانی”حسن سرچاهی”؛ تهران، تئاترشهر، تالار اندیشه(جشنواره ماه)؛ ۱۳۸۵

نگارش و کارگردانی”بازی در نمایشنامه خوانی”عباس”؛ تهران، اداره تئاتر، خانه نمایش؛

بازی در نمایش “کلوچه دارچینی” نوشته دیوید وود به کارگردانی مریم کاظمی؛ داخل پارک لاله- سال ۹۳٫

بازی در نمایش “غول بزرگ مهربان” نوشته دیوید وود و کارگردانی مریم کاظمی؛ تالار هنر- سال ۹۵

بازی در نمایش “غول بزرگ مهربان” نوشته دیوید وود و کارگردانی مریم کاظمی؛ فرهنگستان هنر- سال ۹۷